Tonskalv
Stallet, Stockholm 7 mars 2025
I slutet av 2023 släppte den unga folkmusikkvartetten Tonskalv sin debutskiva, och strax dessförinnan såg jag dem live vid en kort festivalspelning. Konserten visade ett riktigt lovande band, och skivan var, trots en speltid på en ynka halvtimme, en av mina favoriter det året.
När Tonskalv nu gör sin premiärspelning på Stallet har de tagit ytterligare kliv, och intrycket är att de är ett erfaret band med stark scennärvaro. Redan från inledningen med vallvisan Skrabbu get, som flöjtisten Daniela Söderlund sjunger och som vävs ihop med en bohuspolska, sätter de bokstavligen an tonen med ett rejält sväng.
Alice Evensen Landström och Alvina Herbinger Rygne på fioler har ett oerhört tätt och tajt stämspel, och ofta dyker också tvärflöjten in där. Nu, liksom tidigare, blir jag närmast golvad av Daniella Eriksson Dahlström som med sin femsträngade elbas är en av de mest kreativa och spännande folkmusikerna jag har hört på länge. Ständigt växlande mellan funkigt synkoperat staccatospel, tunga glissandi och emellanåt också melodifraser skapar hon inte bara sväng och botten utan mycket mer än så. Även när hon lägger enstaka långa toner som klingar i flera takter är det mäkta smakfullt.
Merparten av repertoaren består av traditionella låtar från olika delar av Sverige, men här finns också några egna kompositioner.Alice Evensen Landström sjunger sin avskalade Visa i mull med en röst som växlar mellan klar lågmäldhet i några fraser för att sedan lägga till en mer nasal klang när hon trycker upp volymen, vilket är riktigt snyggt. Sången övergår sömlöst i en virvlande polska, och vad annat är väl att vänta? Förutom en groovig halling skriven av Söderlund och en stillsam vals som extranummer är resten av kvällens låtar just polskor, och Tonskalv visar hur enormt stor bredd som kan rymmas inom det begreppet.
Som avslutning släpper till sist Daniella Eriksson Dahlström fram funken fullt ut med flyhänt slapbas i ännu en traditionell polska. Det är makalöst läckert, och kombinationen funkar (jodå!) faktiskt alldeles ypperligt bra. Tonskalv visar att de är ett av landets mest intressanta folkmusikband, och jag hoppas att de framöver utöver sina tradtolkningar även skriver fler egna låtar, för de få de nu har är riktigt starka. I vilket fall som helst är det här ett band att verkligen hålla ögonen på, förmodligen under många år framöver.
Text: Rasmus Klockljung