Redaktionsbloggen

Tidernas viktigaste svenska jazzskivor plats 21-30

‹— PLATSERNA 11-20

Bengt-Hallberg-dinah
21 Bengt Hallberg

Dinah
Philips 1957
Svensk jazz stora elegant, kompositören och pianisten Bengt Hallberg – som också var en riktigt vass dragspelare – var med och utvecklade svensk jazz från sent 1940-tal. Satt på pianopallen i Arne Domnérus Nalen-band, lirade in en av de största femtiotalshittarna någonsin med Ack Värmeland du sköna! Dear Old Stockholm med Stan Getz. Dinah var hans första lp med egen trio och titellåten kom att bli en publikfavorit. Förutom en mästerlig ensembleledare avnjuts Hallberg med fördel solo. Få kan spela fyrhändigt på två händer som han. Alltid med en ny infallsvinkel och en dyrk in till de mest genomtröskade evergreens. I Hallbergs händer blommade de.
Magnus Östnäs
LYSSNA

Lars-Jansson-A-window-towards-being
22 Lars Jansson Trio

A window towards being
Imogena 1991
Han har en zenbuddhistisk inställning till saker och ting, pianisten och kompositören Lars Jansson. Trots – eller kanske snarare tack vare – detta har han spelat in mängder av skivor, från 1970-talets Mount Everest och Egba över 1980-talets Hawk On Flight och Equinox, fram till den egna jazztrion och diverse större ensembler. Samarbetet med körer har resulterat i att vackra To the mothers in Brazil från den här skivan har blivit något av en körklassiker i Gunnar Erikssons arrangemang. Körer från Texas och Turkiet till Frankrike och Österrike har den på sin repertoar. På A window towards being strömmar dock pianotrions nordiskt klingande, intima musik ut genom det vidöppna fönstret och vi hör klart och tydligt ledsagarna Lars Danielsson på kontrabas och Anders Kjellberg på trummor.
Timo Kangas
LYSSNA

Bengt-berger-Bitter-Funeral-Beer-Band-cd
23 Bengt Berger

Bitter Funeral Beer Band
ECM 1982
Trummisen, slagverkaren och evigt entusiastiske etnomusikologen Bengt Berger var allestädes närvarande under 1970-talet. Han har grundligt studerat bland annat nord- och sydindisk musik, något vi kan höra än i dag på hans skivutgåvor. Bitter Funeral Beer Band inspirerades av en vistelse i norra Ghana där ”Beche” fördjupat sig i Lo-Birifor-folkets begravningsmusik. På inspelningarna medverkar så många prominenta musikervänner att namnen täcker en fjärdedel av lp:ns framsida. Don Cherry är blott körsbäret på toppen. Här är det faktiskt Bosse Skoglund som står för det mesta trummandet. Berger trakterar i stället en xylofon från Ghana. Han slår ett, ännu ett och så ytterligare ett slag för den musik han älskar. Och än är inte den här musiken död och begraven.
Timo Kangas
LYSSNA

oddjob-oddjob
24 Oddjob

Oddjob
Amigo 2002
Gruppens första skiva, utgiven 2002 och samma år Grammisbelönad som årets jazzskiva, rymmer svängig och utåtriktad jazz där blåsarna Per ”Ruskträsk” Johansson och Goran Kajfeš och pianisten Daniel Karlsson sätter sin prägel med kärnfulla solon mot en funkig grund från rytmsektionen Peter Forss och Janne Robertson.
Magnus Eriksson
LYSSNA

daniel-karlsson-trio_fusion-for-fish
25 Daniel Karlsson Trio

Fusion for fish
Brus & Knaster 2014
Pianisten Daniel Karlsson är möjligen mest känd som en av medlemmarna i nyssnämnda Oddjob, men han har fler tangenter än så på sitt klaviatur. Här hörs han i en trio med basisten Kristian Lind och trumslagaren Fredrik Rundqvist. En trio som spelar en allt annat än elitistisk jazz; det hörs att musikerna verkligen har roligt. Fusion for fish tilldelades årets jazz-Grammis och Orkesterjournalens Gyllene skivan. Precis efter skivsläppet fick Daniel Karlsson Trio också Jazzkatten för Årets grupp.
Timo Kangas
LYSSNA

Iskra-discogs
26 Iskra

Jazz i Sverige ’75
Caprice 1975
Gruppnamnet Iskra är det ryska ordet för ”gnista”. Och nog slog det gnistor om mötet mellan Sune Spångberg, Tuomo Haapala, Jörgen Adolfsson, Arvid Uggla och Allan Olsson. Så fritt och prestigelöst har väl sällan några svenska musiker spelat tillsammans. De använde leksaksinstrument och köksbunkar jämte saxofoner och elgitarrer. De gav lika gärna konserter på skolor och dåtidens mentalsjukhus, som på jazzklubbar. Puritanerna fick förstås Blodstörtning, som en av låtarna på deras debut heter. Vi andra fick ett livskraftigt dubbelalbum fyllt av våldsamt spräck, stillsam skönhet och busiga klacksparkar, allt om vartannat. Riv hierarkierna! ropar musiken. Uppmaningen har inte förlorat sin giltighet.
Magnus Säll
LYSSNA

Lina-Nyberg-Quintet_when-the-smiles
27 Lina Nyberg Quintet

When the smile shines through
Prophone 1994
Steg för steg har hon byggt sitt eget jazzuniversum, kompositören och sångerskan Lina Nyberg, produktiv som få är hon också engagerad i jazzmusikers betingelser i allmänhet och kvinnor i synnerhet med Impra. Efter debutskivan på duo med Esbjörn Svensson kom uppföljaren When the smile shines through som består till hälften av originalkompositioner med ett fokus på sången och med grunderna till det uttryck hon kommit att odla fram till i dag. För den som vill höra en mer bluesig Lina än man är van vid från det senaste decenniet är den här plattan fin att återvända till, så här 26 år senare.
Magnus Östnäs
LYSSNA

Goran-Kajfes-Subtropic-Arkestra-The-reason-why
28 Goran Kajfeš Subtropic Arkestra

The reason why vol 1
Headspin Recordings 2013
Inför den första volymen av serien The reason why plockade Goran Kajfeš ut åtta låtar ur sin brokiga skivsamling. Västafrikansk highlife, turkisk psykedelia, tysk kraut – allt fick plats under storbandet Subtropic Arkestras allomfattande paraply. De tio musikerna smyckade låtarna med kulörta lyktor och gnistrande ädelstenar. Det är både retro och futurism samtidigt. Landets mest svängiga och kreativa coverband startade här en musikresa som därefter fortsatt till (hittills) ytterligare två fantasifulla anhalter.
Magnus Säll
LYSSNA

Monica-Z-Ahh!-Monica!_liten
29 Monica Zetterlund

Ahh! Monica
Philips 1962
På sitt andra album hittar Monica Zetterlund sig själv. Tidigare har hon mest varit en skicklig imitatör av den amerikanska jazzen, och hade dessutom varit på väg att lägga av som artist efter en USA-turné bara något år tidigare. Men med hjälp av textförfattare som Beppe Wolgers och några av Sveriges främsta dåtida jazzmusiker – Georg Riedel, Jan Johansson, Rune Gustafsson med flera – föser hon samman larmiga New York-gator med svenska kohagar. Det är lekfullt, läckert och insvept i blåskimrande vemod. Här finns förstås också Sakta vi gå genom stan. Uttjatad och sönderspelad, men originalet gnistrar det fortfarande om. Ahh! Monica satte tonen för hela det svenska 1960-talet.
Magnus Säll
LYSSNA

Anna-Högberg-Attack
30 Anna Högberg Attack

Anna Högberg Attack
Omlott 2016
Det började som ett beställningsuppdrag till saxofonisten Anna Högberg: komponera musik för ett band du sätter samman efter eget huvud. Ut kom en veritabel Attack! i form av ett dream team av ung svensk jazz allra finest som med lika delar vällust, furiös urkraft och delikat finess respektfullt kastade allt det gamla över ända och vräkte upp dörren till allt det nya, friska, fräscha. Förutom Högberg själv på altsax rymde sextetten Malin Wättring, Elin Larsson Forkelid (bägge på tenor- och sopransax), Lisa Ullén på piano, Elsa Bergman på bas och Anna Lund på trummor. Allihop färgstarka instrumentalister som här bildade gemensam frontlinje. Uppföljaren Lena kom 2020.
Patrik Lindgren
LYSSNA

LISTAN FORTSÄTTER MED PLATS 31-40 …


Fler recensioner

Annonser