Bazooka Sub Trio
Folkmusikkaféet, Göteborg, 21 april
Den oftast av stråkmusiker och dragspelare fyllda scenen på Allégårdens folkmusikkafé gästades i kväll av blockflöjtmusikernas supergrupp Bazooka Sub Trio, med en scenshow helt fri från strängar och framförd av Göran Månsson, Kim Persson och Kristine West.
Trion inte bara spelade på spaltflöjter utan berättade även lustiga historier, det vill säga blockflöjtist Persson berättade inlevelsefullt i en minibiografi om när han som tolvåring kom ut ur garderoben som spelandes på ”världens töntigaste instrument”. Jag misstänker att vi fått höra fler roliga anekdoter om kvällen varit längre och dansarna färre.
Trots det vackra vårsolvädret var det en välfylld lokal och de tre musikerna fyllde den med allt från musik lätt som en fjäder till sådant med större tyngd. Mycket tack vare den stora variationen av flöjter, från altblockflöjt till den gigantiska subkontrabasflöjten, via några folkliga flöjtsläktingar.
Minnesvärda låtar var bland annat Perssons Hommage till en osynlig kattunge, Månssons musikstycke med bluesinslag vars namn jag inte minns, Wests vackra låtar i barockstil samt sist men inte minst klassikern Myrstacken av Erik Öst, en extremt snabb låt som hörts i lokalen förr men alltid är lika kul. Den svenska folkmusikens svar på Rimsky-Korsakovs Humlans flykt, med andra ord.
Konserten var som vanligt på den aktuella scenen ganska kort men vi som stannade kvar under påföljande dans fick njuta mer av trions sprittande och svängiga flöjttoner omväxlande med mer traditionell spelmansmusik på fioler från lokala Kristians kapell.
Att Bazooka Sub Trio alltså består av tre oerhört skickliga, hörvärda och samspelta musiker behöver knappast upplysas om men en extra eloge bör ges till arrangörerna för att de är så bra på att göra ett spännande och varierat program. Nästa vecka blir det terminsavslutning med spelmansstämma.
Text & bild: Bengt Edqvist