Redaktionsbloggen

Anna Högberg med sin nya, utvidgade Attack – Elin Forkelid längst till höger. Bild: Håkan Wennström

Spännande premiär för ny Attack

15 okt 2024

Anna Högberg Extended Attack 
Fasching, Stockholm Jazz Festival 14 oktober 2024

Saxofonisten Anna Högbergs band Attack har under ett antal år tillhört frijazzens mer framträdande, och har hittills varit en sextett. Nu har Högberg bestämt sig för att utöka gruppen, och premiärkonserten sker denna kväll. Förutom bandledaren är två blåsare kvar från den tidigare sättningen, och hela nio nya medlemmar har tillkommit. 

I första set är de tolv indelade i tre mindre grupper som gör varsin kortare spelning, och det bjuds på tre helt olika uttryck där det allra mest fascinerande är noisetrion med Finn Loxbo, Maria Bertel och Dieter ”Dieb13” Kovačič. Loxbo bänder och gnisslar med sina kraftigt distade elgitarrsträngar, från Kovačič skivspelare hörs mängder med knaster och märkliga ljud, och Bertels trombon är elektrifierad och rejält nedoktaverad och fungerar som ett basinstrument. Särskilt när hon cirkelandas skapas ett pulserande muller som verkligen känns i kroppen och är oerhört mäktigt. 

De andra två konstellationerna är betydligt mer nedtonade, med stundtals mjukt trumspel av Dennis Egberth och malande kontrabasgroove av Kansan Zetterberg i den första gruppen, medan Högberg utforskar närmast flöjtliknande ljud när hon spelar saxofon utan munstycke i den tredje sättningen.

Efter paus är det dags för världspremiär för både hela bandet tillsammans och för ett nytt stycke som Högberg skrivit. Det utgörs av ett stort antal sektioner som avlöser varandra utan avbrott, ibland med hela bandet men många gånger spelade av enbart några få musiker. 

Det är en oupphörligen omväxlande och ibland omtumlande resa vi får följa med på, med allt från en kraftfull trumduett med Dennis Egberth och Anton Jonsson, Per Åke Holmlanders rusningar genom tubans högre toner, och Finn Loxbos tunga distade gitarrackord till Kansan Zetterbergs och Gus Loxbos flageolettspel högt upp i registret på två kontrabasar eller maffigt stråkspel på den lägsta strängen, Alexander Zethsons stundtals minimalistiska pianospel, och några riktigt fina blåsmelodier från Anna Högberg, Maria Bertel, Elin Forkelid på tenorsax och Niklas Barnö på trumpet och soprantrombon. 

Allra lugnast, men också närmast spöklikt, blir det när Gus och Finn Loxbo spelar på varsin såg och får fram mycket vackra klanger. 

Musiken växer och sjunker tillbaka många gånger inom en väldig stor dynamisk spännvidd, alla medverkande tar verkligen vara på sina respektive instruments möjligheter, och det hela avslutas helt tvärt med ett kraftfullt riff som abrupt klipps av. Det är en mycket spännande premiärspelning, och det ska bli intressant att följa det här nya stora Attack framöver.

Text: Rasmus Klockljung
Bild: Håkan Wennström


Fler recensioner

Annonser