Oded Tzur

The prophet

Skivbolag: ECM/Naxos
Format: LP/CD/DL
Recenserad av: Robin Skarin
Publicerad: 20 sep 2024

The prophet är tenor-saxofonisten Oded Tzurs tredje kvartettskiva släppt på ECM. Nytt för denna skiva är att den unge brasilianske trummisen Cyrano Almeida har tagit över efter Johnathan Blake, medan de samspelta kompanjonerna Nitai Hershkovits på piano och Petros Klampanis på kontrabas är kvar.

Skivans första spår Epilogue är ett fyrtio sekunder kort solospår av Oded Tzur och redan här hörs vad som är speciellt med hans spel. Tenorsaxofonen har en högst personlig ton, nästan lite flöjtlik, mjuk och väldigt övertonsrik. Nästkommande Child you är ett av de svängigare spåren, där saxofonen ofta drillar på ett sätt som ger den speciella tonen en stämning av något uråldrigt bortglömt instrument. Med de många drillarna följer också en lite folkmusikalisk prägel, samtidigt som detta ändå verkligen är modern jazz från USA.

Through a land unknown hörs samspelet mellan Nitai Hershkovits och Oded Tzur som bäst då de vågar stanna kvar i stämningarna lite längre (annars är det en lite flyktig känsla i många av låtarna, trots att de är ganska lugna och kontrollerade). Där hörs också Petros Klampanis lite extra och som komposition är det kanske den bästa låten.

Då de flesta låtarna är runt åtta till elva minuter ger de ofta den tid och rymd som krävs för att improvisationerna ska ta fart, ofta är det Nitai Hershkovits som tar de mest vågade utflykterna. Nye trumslagaren gör att denna skiva har en något svängigare stil än de föregående och också lite mer färgrik på något sätt. En kollektiv intensiv meditation.