Skivrecension

Sirkulu
Rundgång, gräslök, fågelsång Lira Gillar

Bitoi

Sirkulu

Skivbolag: Supertraditional
Format: CD/LP/DL (släpps 7 mars)
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 21 feb 2025

Dela den här recensionen:

Svenska skivbolaget Supertraditional följer upp framgångarna med Ebo Krdum, Sara Parkman och Ale Möller (arkivguldet på Spelkvinnor i Dalarna icke att förglömma) med debutalbumet från Bitoi. Ja, vi ska heller inte missa att nämna att Supertraditional knutit Sofia Karlsson till sig och att ett nytt album från henne är på ingång.

Men. Först. En annorlunda debut med rätt unik musik från Malmöbaserade Bitoi. Gruppnamnet uttyds Bass Is The Original Instrument. Tanken bakom projektet är att sätta fokus på och väva samman ”det tidlösa instrumentet röst med det relativt nya instrumentet elbas”.

För de vidunderliga rösterna står Alexandra Shabo, Anja Tietze Lahrmann och Lise Kroner. Elbasen spelas av versatile virtuosen Cassius Lambert, och det är inte alltid lätt att gissa att det är just en bas vi hör. Lambert spelar på en elbas med extra lång hals och kan kvittra iväg kvartstoner. Basen kan låta som helt andra stränginstrument, eller förvrängas på elektronisk väg.

På första singelvalet Pa-si-pa får inspirationen från fågelsång musiken att lämna sin strukturella bur och bara lyfta mot skyarna. Andra spår på skivan klingar afrikanskt, eller sakralt, eller folkmusikaliskt, eller så framkallar de filmer i lyssnarens huvud. Ofta sker dessa saker samtidigt, eller i omlott. Likt fåglar som växlar i formationer.

Så hämtar låttitlarna och deras korresponderande texter också sin näring från fonetiska tolkningar av just fågelläten. Avslutande Ma-a-goa får mig att associera till Max Richter i en a cappella-fjäderdräkt. Överhuvudtaget är Bitoi ett fritänkande och vidöppet musikaliskt projekt som imponerar i sina intima och stämningsfyllda uttryck.

Bitoi bjuder fritt flygande musikalisk murmuration.


Fler recensioner

Annonser