Mirja Palo
Riegádahttin
Skivbolag: BjärkaFormat: CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 23 feb 2024
Dela den här recensionen:
Mirja Palos första fullängdsalbum har fått namnet Riegádahttin, det nordsamiska ordet för förlossning. Hon poserar med stora magen på fotografierna som illustrerar albumets singelsläpp på strömningstjänsterna.
Hela skivans tematik tar avstamp i just graviditet och barnafödande, som Palo poängterar är ett underrepresenterat ämne i våra gängse kulturyttringar. Palo växlar perspektiv mellan dåtid och nutid i sina betraktelser kring denna tematik.
Sångerskan och musikern från Jokkmokk, Sápmi, framför många av sina låtar på nordsamiska. Mirja Palo har finska rötter, men egentligen ingen samisk bakgrund. Ändå gav hon sig tusan på att lära sig språket för inte så jättelänge sedan. Och språket är nog så viktigt för den musikaliska identiteten här, för det är när Mirja Palo kombinerar sången med det finska nationalinstrumentet kantele (lätt ett av mina favoritinstrument) som hennes speciella uttryck uppstår.
Albumet Riegádahttin innebär en utforskande, uppdaterad folkmusik i en modern ljudskrud där visa, pop, konstmusik och stämningsfulla ljudlandskap möts. Det kan låta som isklingande pianotangenter eller något japanskt stränginstrument – det är alltid same, but different.
Att göra musik som är så här smått förtrollande är ingen barnlek. Mirja Palos musikaliska förlossningsvärkar har resulterat i en frisk och stark skiva.