Skivrecension

Handle with care
Stilsäkert

Klas Lindquist

Handle with care

Skivbolag: Yellow Car Records
Format: CD/DL
Recenserad av: Ulf Johanson
Publicerad: 22 nov 2024

Dela den här recensionen:

Femte plattan i eget namn för elegante altsaxofonisten, klarinettisten, kompositören och orkesterledaren Klas Lindquist, född i Göteborg 1975 och känd inte minst för sitt tämligen stjärnspäckade niomannaband och som sideman på ett otal skivor.

Under hösten tilldelades han årets Gavatinpris för jazz på hundratusen kronor kopplat till arbetet med nonetten.

Handle with care är en samling av standardlåtar, mest ballader, och Lindquist-original i en smakfull blandning (och inte alltid i originaltonarter, ett grepp för att Lindquists instrument ska låta som bäst) i kvartettformat.

Tankarna går som Lindquist själv noterar till altgiganterna Johnny Hodges (Duke Ellingtons band) och Lou Donaldson (som var verksam fram till 2017 och snart fyller hundra). The man with a horn är för övrigt en hälsning just till Donaldson. 

Lindquist kan spela snabbt och gör det i några hetare nummer. Han har tekniken för det, vilket gör att man aldrig får känslan av att han skulle vilja briljera, eller pressa in så många toner han kan i en fras.

Hans ton är klar och välartikulerad. Det är en musiker som lugnt litar på sitt material, sin ton, teknik och sin tolkning. Och sitt band förstås, med Leo Lindberg på piano, Niklas Fernqvist, bas och Daniel Fredriksson på trummor.

Ray Nobles Cherokee inleder Lindquist i staccato för att sedan dra i väg kraftfullt, kontrollerat. Också Arthur Hamiltons Cry me a river sparkar Lindquist fart på, och sträcker ut den till något av ett centerpiece, medan Ellingtons Prelude to a kiss får vara just så sävlig som den bör.

Här finns också Tea for two, Stardust och Days of wine and roses och Lindquists egen Bernadette för att nämna några. Den senare kompositionen har Lindquist också spelat med sin nonett.

Det är behagligt avspänd och chosefri jazz av en stilsäker grupp musiker. Den bryter inte ny mark, men förvaltar väl och mycket vackert den mark där Hodges och Donaldson en gång trampat.

Skivan är inspelad i Abrahamsbergskyrkan i västra Stockholm. 

Jag ser nu att Lindquists niomannaband är inbokat med sångerskan och pianisten Champian Fulton som solist på Birdland i New York varje söndag i oktober nästa år. Sicken grej!


Fler recensioner

Annonser