Skivrecension

Bombyx mori
Komplex instrumentalmusik

3,14

Bombyx mori

Skivbolag: Worlds Within Worlds
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 20 nov 2020

Dela den här recensionen:

3,14 är ännu ett i en lång rad band och projekt i den obotlige instrumentsamlaren Efrén Lopez CV. Medan han här väljer fjorton stränginstrument och slagverk från västra och centrala Asien håller sig hans båda medmusiker till Indien. Jordi Prats spelar sarod och Ciro Montanari främst tabla men även några andra slagverk. 

Likt decimalföljden i pi är de flesta kompositionerna långa och vindlande, upp till tretton minuter, och ständigt föränderliga. Vissa strängklanger skimrar, andra är plonkiga eller basiga. En del melodier är  vindsnabba, somliga är närmast instrumentala ballader. Qazzaz är en av de mäktigaste, en ytterst dramatisk melodi i långsam tiotakt med maffig cello i botten och ett solo som är fullt av mikrotoner innan ett tablasolo tar vid. I Resham flödar sextondelarna fram innan den kurdiska ramtrumman daf brakar loss i ett långsammare parti. 

Lopez spelar både afghansk rabab och ett slags basluta i sin låt A.A.A.A.A.A.A. (jodå, den går förstås i sjutakt) som också är en av skivans höjdpunkter. Precis som så mycket annan musik han är inblandad i är 3,14 ett mångskiftande, spännande och mycket intressant projekt.


Fler recensioner

Annonser