Auster Loo Collective
Auster Loo Collective
Skivbolag: Igloo RecordsFormat: CD/DL
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 31 maj 2024
Dela den här recensionen:
När belgiska Auster Loo skivdebuterade 2016 var de en duo bestående av tvärflöjtisten Lydie Thonnard och slagverkaren Simon Leleux, och skapade redan då mycket säregen musik. När det nu till slut kommer en uppföljare har gruppen växt från två till åtta medlemmar! Därmed har även bandnamnet utvidgats.
Piano, kontrabas och ytterligare en slagverkare har tillkommit, men även strängar i form av japansk koto, västafrikansk kora och iransk setar. Förutom ett traditionellt japanskt stycke har Leleux komponerat de övriga sju. Det är långa, vindlande och ofta dramatiska låtar som skiftar karaktär många gånger, samtliga medverkande spelar varsitt längre solo på skivan och dessa glider i sin tur över i något nytt. De många strängarna med sina vitt skilda ursprung fungerar utmärkt tillsammans, Thonnards basflöjt och altflöjt klingar varmt och Leleux spelar främst handtrumman doholla, ett slags basvariant av arabisk darbuka, med makalöst stor skicklighet. Dessutom sjunger fem av medlemmarna emellanåt, vilket gör det än mer stämningsfullt.
Osvaldo Hernandez briljanta solo på maracas, som inleder en av låtarna, är en av höjdpunkterna, liksom basisten Vincent Noirets ljuvligt vackra stråksolo, men framför allt är det kompositionerna som helhet som gör denna skiva så oerhört fin. Det är bara att tacka för att den ursprungliga duon tog sig an denna konstnärliga vision och genomför den på ett magnifikt sätt.