Osuna
Along the Silk Road
Skivbolag: Uren ProductionFormat: CD/DL
Recenserad av: Jonas Linge
Publicerad: 26 maj 2023
Dela den här recensionen:
Osuna har funnits i femton års tid och detta är deras debut-album. Musik från Marco Polos tid som han kan tänkas ha hört under sina resor österut. Melodibaserad medeltida musik från de länder som sidenvägen korsat. På landvägen via Turkiet (Anatolien), Persien, Afghanistan, Mongoliet och vidare till Kina.
Instrumentariet är intressant och består mest av stränginstrument och trummor. Saz, vihuela och tambur plus en del andra långhalsade lutor såsom, pipa (kinesisk luta), guzheng (kinesisk cittra), chatkhan (lådharpa) med flera. Rytmerna kommer främst från ramtrummor från arabvärlden, dubki, darbouka, djembe, tombak, doira, bendul. Strupsång förgyller även vissa kompositioner.
Skivan har gått hemma hos mig på hög volym. Svårt i början att koncentrera lyssningen på grund av en ovan ljudbild men med tiden blir det lättare och jag njuter nu i fulla drag av den medeltidskänsla som infunnit sig. Det är en repetitiv men nyansrik musik med melodin som grund. Bordun i stället för bas och ackordföljder. Avkopplande och bestående vackert. Ni som lyssnat på Efrén Lopéz känner igen musiken och känslan.
Ansvarig för detta projekt är Raphaël de Cock, som står för cittra, mungiga, övertonssång och rytmer. Han har letat upp gammal musik (sent 1300-tal och framåt) och hittat en del i arkiv i England och Frankrike. Medspelare är Tomas Baeté, sång och medeltida fiol. Emre Gültekin, virtuos på långhalsade lutor och spelar också rytmer. Li-Ling Huang på guzheng. Talía González Fumadó på sång. Hua Xia pipa. Malabika Brahma rytmer.
Titlarna på kompositionerna blir alla till en vacker dikt: Taiga lullaby, Saltarello no 2, La tierde estampie roiale, Ayat dance, Legend of the goddess of silk.