Folktrion Mor Dansar tolkar Allan Edwall på nya skivan Rent på tok. Vi pratar med två av medlemmarna om Edwalls tidlösa poesi.
– Det här projektet får gå i lugn takt och det är skönt, säger trions kontrabasist Boel Mogensen.
– Ingen i bandet är stressad över att göra mycket PR kring den här musiken, och det viktigaste för oss är inte att ha en häftig Facebooksida. För det kommer aldrig att bli för sent att sjunga Allans texter.
Boel Mogensen sitter på ett kafé i Göteborg tillsammans med trions sångerska Sofia Källman när vi hörs över ett videosamtal. Medan Mogensen har lyssnat på Allan Edwall så länge hon kan minnas, är Edwall som visdiktare mer ny för Källman.
– För min del var det i samband med att vi startade det här projektet 2018 som jag ens fick reda på att han skrev musik och hade en hel musikkarriär bakom sig. Jag kände till honom som Emils pappa! Och som Astrid Lindgren-figuren.
Boel Mogensen berättar med ett skratt att hon själv länge vurmat för det gubbiga.
– Vi lyssnade mycket på Allan Edwall hemma när jag var liten. Och jag gillade Skalle-Per! Jag har också alltid varit intresserad av samhället i stort, och aktiv i det, och jag gillar att Allan verkligen säger något med sina texter.
Hur är det att som ung kvinna tolka Allan Edwall, som ofta skrev texter ur en äldre människas perspektiv?
– Det handlar om att ta till sig delarna i sångerna som man kan relatera till själv, säger Sofia Källman.
– Jag har inspirerats jättemycket av hans skämtsamma sätt att leva ”det tråkiga livet”. Det lustiga i det miserabla som en överlevnadsstrategi. Och av sarkasmen, eller ironin, som finns i texterna, som samtidigt är otroligt allvarsamma.
Med i trion är även Adam Grauman på viola da gamba. Sättningen sång, kontrabas och viola da gamba skapar i avsaknaden av ett ackordinstrument många möjligheter till musikalisk frihet.
– Vi försöker ta vara på allas bakgrunder i bandet, säger Boel Mogensen.
– Jag kommer från en jazzbakgrund, Sofia från folksången och Adam spelar klassisk viola da gamba men han är också jazzbasist.
– Klara Goliger som spelade in, mixade och mastrade skivan har också varit viktig i processen. Hon har varit väldigt bra på att förstå vår vision för musiken, tillägger Sofia Källman.
text: Sunniva Brynnel