På Ransbysätern i allra nordligaste spetsen av Värmland möts musik och musiker över gränserna. Jazz och folkmusik, nordiskt och afrikanskt, akustiskt och elektroniskt. Johan Berthling, organisatör och programsättare för Utmarksmusiken som hålls 27 juli, berättar mer.
Vad är historien bakom Ransbysätern?
– Det är en säter, en fäbod alltså, som man tror det funnits aktivitet på sedan tolvhundratalet – man tog korna dit upp på sommarbete. Nu drivs den av Utmarksmuseet, som på sommaren driver den som ett STF-vandrarhem.
Hur länge har festivalen funnits?
– I tjugofem år och den startades av Gunnar Svensson och Bo Anders Persson från Träd, gräs & stenar. Bo Anders bor inte så långt härifrån. Festivalen är i grunden en folkmusikfestival, men det är mycket tack vare Bo Anders intresse för olika slags musik som vi har en musikalisk korsbefruktning här.
Hur bor folk som kommer till Utmarksmusiken?
– De tältar. Men det finns också de som sover under bar himmel och i hängmattor. En del tar sig också ner i dalen och hyr rum där. Jag brukar kalla festivalen för en mikrofestival, för det finns ingen upparbetad organisation kring den biten. Man får höra av sig till oss och så får man lite tips om hur man kan lösa det hela. Det finns alltid lösningar.
Vad är det bästa med Utmarksmusiken?
– Dels är det den där känslan av att få höra toner som kanske aldrig tidigare hörts i den här miljön. Det är en plats där det spelats svensk folkmusik länge, men att få höra Vumbi Dekulas kongolesiska gitarrspel och sen kanske svensk folkmusik och fiolspel … De där upplevelserna belyser varandra på nya sätt!
Sunniva Brynnel
Läs mer om festivalen här. Och missa inte Liras stora guide till festivalsommaren!