Georg Riedels Jiddischland
Fasching, Stockholm Jazz Festival 18 oktober 2023
Basisten och kompositören Georg Riedel har gjort mycket under sin långa karriär, allt från att spela med otaliga jazzstjärnor till att skriva många av de mest omtyckta svenska sångerna. Men något han aldrig gjort, trots sin judiska bakgrund, är att komponera musik till texter på jiddisch. Förrän nu, vill säga.
Tillsammans med författaren Salomon Schulman började han spåna på ”jazz på jiddisch”, något som hade sin storhetstid i USA under första delen av 1900-talet. Men när resultatet nu framförs för första gången visar det sig, inte så förvånande, att det i Riedels tolkning sträcker sig långt bortom jazzen.
Riedel har komponerat för en ensemble bestående av tio instrumentalister och fyra vokalister, och sättningen varierar i nästan varje låt. Konserten inleds med ett livligt instrumentalt stycke där hela fyra musiker spelar solon, och redan därefter lugnar allt ner sig betydligt när sångerskan Sofia Berg-Böhm framför Farlibt, där Daniel Migdals violin och Johan Gradens piano är framträdande.
Även om Faschingpubliken denna kväll sannolikt utgör Sveriges största koncentration av jiddischtalande är det förmodligen många som inte kan språket, så de svenska versionerna av texterna läses ofta upp innan sångerna framförs. Texterna är skrivna av sångerskan och poeten Channa Riedel, och i några fall av Georg Riedel, och har sedan översatts till jiddisch av Schulman, som också själv har skrivit några texter.
Musikaliskt är bredden som sagt stor. Repertoaren omfattar flera vaggvisor, en av dem heter helt enkelt just så (Viglid) och är närmast kammarmusikalisk, stillsamt sjungen av tenoren Mitchell Smolkin till komp av blåsensemble och Lisa Långbackas dragspel. I en annan är Mattias Ståhls vibrafon det huvudsakliga instrumentet.
Andra låtar är långt piggare, Mishpokhe som avslutar första set (och även upprepas som extranummer) sjungs av den unga Edith Berg tillsammans med övriga vokalister och är mer än en blinkning till såväl swing som den judiska kabaretmusiken.
Den ständigt produktive Georg Riedel verkar inte ha kunnat sluta skriva till det här projektet, utan under konserten får vi även höra två helt nykomponerade låtar, varav särskilt ett duostycke för Mats Äleklints trombon och Per Texas Johanssons klarinett är riktigt snyggt.
Övriga medverkande är Erik Tengholm på trumpet, trummisen Anton Jonsson, Anton Svanberg på tuba och kontrabasisten Emil Skogh. Den sistnämnde spelar diskreta, säkra komp men är också den enda i ensemblen som inte får något solo. Huruvida det säger något om basisten Georg Riedels syn på sitt eget instrument är oklart, men att han som kompositör lyckats väl även med det här projektet råder det inga tvivel om.
Text: Rasmus Klockljung
OBS: Just nu och så länge festivalen pågår kan du teckna en helårsprenumeration av Lira till extra förmånligt pris – ange kampanjkoden ”SJF” när du beställer ”1 år, 4 nr” i formuläret här så får du 50 % rabatt!