Redaktionsbloggen

Merit Hemmingson har funnit en ny generation i publiken. Bild: Leo Ahmed

Högt meritvärde för en ny generation lyssnare

17 okt 2024

Merit Hemmingson
Fasching, Stockholm Jazz Festival 16 oktober 2024

Första gången jag hörde en Hammondorgel som spelade jazz var med Jimmy Smith i sviten Peter och Vargen. Jag blev helt fascinerad, att ett och samma instrument kunde växla så mellan de sköraste toner och de mest kraftfulla ljudmattor. Sedan dess har jag hört många olika Hammondstilar i flera olika musikgenrer, men kärnan är ändå den breda variation i uttrycket som instrumentet bjuder. 

Så också i går kväll på Faschings konsert under jazzfestivalen. Merit Hemmingson excellerade i blandningen av muskulösa ljudmattor och skiraste toner. Tyngden lättas stadigt upp av att utgångspunkten är folkmusik, det finns något tydligt dansant i många låtar som gör att musiken låter flyhänt och lekande lätt trots den kraftfulla krämen i ackorden.

Anders Norudde plockade även fram mungigan. Bild: Leo Ahmed

Merit Hemmingson är Sveriges Grand Lady. Men det är en påfallande ung publik som på ett välfyllt Fasching hyllar den orgeldrottning som har flera extra generationers erfarenhet i bagaget. Det är också en publik som normalt inte går på Fasching, jag gissar att många är aktiva inom folkmusiken. Mängden sålda cd och vinylplattor under konserten vittnar om en kunnig och engagerad publik. Många går hem med två tre album i händerna, och kön för att få dem signerade ringlar lång. 

Ola Winkler vid trumsetet. Bild: Leo Ahmed

När gruppen – Merit Hemmingson, orgel, Ola Winkler, trummor, och Anders Norudde, moraharpa och säckpipa – avslutar konserten med Jämtländsk brudmarsch stiger jublet upp emot taket. 

Text: Eva Nikell
Bilder: Leo Ahmed

FOTNOT: Merit Hemmingson spelar på Malmö Live imorgon fredag som en del av Malmö Folk Festival.


Fler recensioner

Annonser