UPPDATERING: Spelningen med Gaye Su Akyol i dag torsdag har ställts in i sista minuten, på grund av sjukdom.
I morgon torsdag spelar turkiska psykedelia/folkrock-fenomenet Gaye Su Akyol på Fasching i Stockholm. Det tycker vi är så kul att vi bestämt oss för att ge bort en hel liten trave vi har av hennes senaste album İstikrarlı hayal hakikattir, som gavs ut på Glitterbeat i fjol och gjorde henne till en portalfigur på den så vitala turkiska scenen för den här typen av musik.
Men vad är haken då? Jo, vi behöver nya prenumeranter – så den som tecknar en ny prenumeration av Lira just nu får Gaye Su Akyols cd på köpet, och dessutom en hundring i rabatt på priset för ett år med Lira! Mejla illa kvickt kampanj@lira.se och skriv ”Gaye Su Akyol” som rubrik så kommer en faktura på 295 kr (för ett år) tillsammans med ditt första nummer av Lira, och skivan då förstås.
(Gäller så långt lagret räcker och endast inom Sveriges gränser.)
För alla publicerar vi här dessutom den intervju vi gjorde med Gaye Su Akyol i höstas, ur Lira #5 2018.
Genom att drömma kan vi skapa vår egen verklighet. Det menar turkiska Gaye Su Akyol, som under de senaste åren sett sina egna musikerdrömmar uppfyllas. Nu släpper hon sitt tredje album, där öst möter väst och de poetiska texterna rymmer starka politiska känslor.
Text: Karolina Jeppson
Gaye Su Akyol har på bara några år etablerat sig som en av Turkiets mest intressanta unga musiker. Hennes psykedeliska rock med tydliga inslag av turkisk folkmusik har nått ut till en hängiven publik både inom och utanför landet.
När Lira når Akyol på telefon hemma i Istanbul ska hon just ge sig ut på en intensiv turné i Turkiet och Europa med sitt tredje album, Istikrarli hayal hakikattir, som släpptes i slutet av oktober. Hon är förhoppningsfull och nyfiken på hur publiken ska ta emot det.
Den nya skivan, berättar hon, är rikare än de tidigare, både filosofiskt och instrumentalt. Precis som på tidigare album ackompanjeras hon av sitt band Bubituzak, men nu får vanliga rockinstrument som trummor och gitarr samsas med det traditionella turkiska stränginstrumentet baglama och den arabiska lutan oud. I flera låtar hörs även saxofon, trumpet, fiol och elektroniska beats. Resultatet är en mångfasetterad och drömlik ljudbild.
– Vi var egentligen inte ute efter något särskilt musikaliskt sound, utan ville åstadkomma ett sound som speglade våra känslor. Vi experimenterade oss fram och då blev det den här uppsättningen instrument. Sedan älskar jag turkisk psykedelisk musik från 1960- och 1970-talen och ville gärna ta in den i min musik.
På albumet märks även tydliga spår av traditionell turkisk folkmusik och arabesk, en arabisk-influerad musikstil, ofta med framträdande och känslosam sång, som blev populär i Turkiet under 1960-talet.
– Folkmusik och arabesk var den första musik jag lyssnade på som barn och den har inspirerat mig så mycket. Jag älskar att låta den färga min musik. Den hörs särskilt i min sång, i skalorna och melodierna, säger hon.
GAYE SU AKYOL uppmärksammas ofta för att hon sammanför musikaliska influenser från öst och väst. I hennes musik finns element av genrer som surf, postpunk och grunge. Hon berättar att hon inspirerats av band som Nirvana och Jefferson Airplane och sångare som Tom Waits och Nick Cave. Men egentligen är hon inte så intresserad av att beskriva sin musik eller placera den i något fack, varken musikaliskt eller geografiskt.
– Förklarandet dödar konsten! Jag vill hellre att folk ska lyssna på musiken och skapa sin egen förståelse av det de hör. Vi behöver inte förklara den med ord, musiken måste få tala för sig själv.
Det nya albumet bär dock på ett tydligt budskap. Titelns istikrarli hayal hakikattir betyder på svenska ungefär ”ständigt drömmande är verklighet”.
– Vi lever i en värld där ondskan är väldigt mäktig och de ondskefulla krafterna är angelägna om att just deras verklighet ska råda. Det gör att många tappar bort sin egen verklighet. Albumtiteln uppmanar oss att skapa vår egen verklighet genom att ständigt drömma. Om vi lever i våra drömmar och tror på dem kan de bli vår verklighet.
Hon nämner sig själv som ett bevis på att drömmar slår in. Hennes dröm var att få göra musik och spela den för människor; nu har hon släppt tre album och turnerar flitigt.
”De vet att min musik är rebellisk och politisk, men tack vare mitt konstnärliga uttryck så kan de inte bevisa vad det är jag säger och menar. Det är det som gör konsten så kra full.”
FÖRUTOM EN COVER på den turkiske psychrockaren Baris Manco, har hon skrivit alla låtar på albumet själv. Hon har också producerat det tillsammans med sin pojkvän och gitarrist Ali Güçlü Simsek, och i Turkiet ges det ut på parets skivbolag Dunganga Records. Internationellt är det specialistetiketten Glitterbeat som ger ut skivan.
För Akyol är det viktigt att ha kontroll över sin musik och inte vara i händerna på ett stort skivbolag.
– Min musik kommer från mig, från min hjärna och mitt hjärta. Det är inte aktuellt ›››
för mig att låta andra människor påverka min musik. I dag har vi lyxen att alla musiker som har en dator kan ge ut sin musik själva, för mig är det en självklarhet att göra det. DIY-aspekten betyder mycket för mig.
HON TYCKER OCKSÅ att det är viktigt att lyfta fram att hon som kvinna faktiskt kan göra allt det här, att hon själv kan ha kontrollen över sitt skapande.
– Kvinnor och vår kraft måste synliggöras. Vi lever i en mansdominerad värld där kvinnor alltid underskattas, så vi måste lyfta fram oss själva och visa världen att vi kan, att vi har förmågan att åstadkomma saker själva. Jag hoppas kunna inspirera andra kvinnor att synas och ta plats. Ojämställdheten gör livet tråkigt och komplicerat för alla.
Gaye Su Akyol kallar sig både feminist och revolutionär. Hon lever i den progressiva Istanbulstadsdelen Kadiköy, där den sekulära oppositionen mot president Erdogan har starkt stöd. Hon deltog i de stora protesterna mot regimen under försommaren 2013 och säger att hon självklart är politisk, att det är omöjligt att inte vara det.
– Men jag ser mig inte som en aktivist. Syftet med min musik är inte att uttrycka mina åsikter, utan snarare mina känslor och inre upplevelser. Jag tycker om att använda surrealistiska metaforer och skildra fantasier i mina texter. För mig är det mycket mer intressant att uttrycka mig på ett konstnärligt sätt än att skrika slagord. Det gör budskapet mer tidlöst och universellt.
TEXTERNAS POETISKA KARAKTÄR har inneburit visst skydd. Efter att hennes andra album släppts ombads hon komma till polisstationen för att förklara budskapet i låten Nargile.
– Jag berättade för dem vilka känslor jag ville förmedla och det var allt. De vet att min musik är rebellisk och politisk, men tack vare mitt konstnärliga uttryck så kan de inte bevisa vad det är jag säger och menar. Det är det som gör konsten så kraftfull. ¶