Saxofonisten Edvin Ekman segrade häromveckan i den alldeles nyinstiftade tävlingen Blåsmusikpriset Jazz.
Finalen avgjordes på Kulturens hus i Luleå där de tre finalisterna – Edvin Ekman på saxofon, Sebastian Mattebo på saxofon samt Adam Sass på trumpet – spelade tillsammans med Norrbotten Big Band.
Edvin Ekman framförde sitt egenkomponerade verk Blue narcissus samt det officiella tävlingsbidraget – ett specialskrivet verk av kompositören och orkesterns ledare Erika Hammarberg.
Motiveringen lästes upp av juryns ordförande Ann-Sofi Söderqvist:
”Vår vinnare visar på ett övertygande sätt ett moget musicerande med en personlig röst. Med ett konsekvent språk skapar han ett sound med tydlig riktning, imponerande flöde och kreativitet. Det ska bli spännande att följa vår vinnares fortsatta musikaliska resa.”
I Liras vårnummer berättar Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare för Kungliga Musikaliska Akademien, mer om det nya priset.
Varför kändes det viktigt att införa priset och vad tror du att priset kommer innebära för vinnaren?
– Initiativet kommer ur en oro över bristande återväxt på blåsmusiker i Sverige. Vi tänker oss att tävlingen innebär en fin exponering för alla medverkande, inte minst eftersom det är ett unikt evenemang i Sverige. Alla de tre tävlande får möjlighet att ”visa upp sig” med ett av landets främsta professionella storband. De får också knyta viktiga kontakter för framtiden och presentera eget material. Vinnaren garanteras vissa inbjudningar från Nätverket för den professionella blåsmusiken i Sverige som ligger bakom initiativet, men andra viktiga aktörer, till exempel svenska jazzfestivaler, har också visat intresse att bjuda in vinnaren. Förhoppningsvis kan prissumman på 50 000 kr också vara till viss hjälp och inspiration!
Hur gick de tävlandes provspelningar till?
– Provspelningarna var i oktober 2024 inom ramen för akademins nationella stipendieprov och i enlighet med de regler som gäller för dem, inklusive formell utbildningsnivå.
Enligt vilka parametrar bedöms finalisterna?
– Det är de konstnärliga kvaliteterna som juryn bedömer i första hand. Vem lyckas beröra mest med sitt musicerande? Själva omröstningen i juryn är anonym och sker genom poängsättning, och det hanteras och administreras sedan av två tjänstemän från akademins stipendieavdelning. Ordförande i juryn är Ann-Sofie Söderqvist, som ju är en känd storbandsledare och ledamot i akademin.
Tävlingar i jazz och improvisationsmusik är ganska vanliga utomlands, till exempel i USA. Varför tror du att vi i Sverige inte har en lika stark tradition av att tävla i jazz?
– Jag förstår det som att man i Skandinavien kanske inte tidigare sett något betydande värde av tävlingsformen, och man har ställt sig frågan om det alls går att mäta konstnärligt uttryck och gestaltning genom en tävling. Att vi nu startar en tävling för unga jazzmusiker på blåsinstrument innebär inte nödvändigtvis att alla numera tycker att det är självklart att man kan tävla i jazz, men att själva syftet med tävlingen, att stödja återväxten av blåsmusiker i den här viktiga konstformen, är viktigt och ett välkommet grepp att pröva och utvärdera.
Text: Sunniva Brynnel och Patrik Lindgren
[ur Lira #1 2025]
Prenumerera på Lira för att stötta vårt arbete och hålla dig ajour med vad som händer inom jazz, folk- och världsmusik!