Redaktionsbloggen

Bildtext: Iryna Kovalenko i ukrainska DakhaBrakha. Bild: Hélène Lundgren

DakhaBrakha på nytt Sverigebesök

DakhaBrakha 
Slaktkyrkan, Stockholm 1 december 2024

20-årsfirande DakhaBrakha (”ge/ta” på gammelukrainska) från Ukraina är en lite udda fågel som har skapat sig en egen genre de kallar ”ethno-chaos”, en ganska bra beskrivning på deras musik och scenuppträdande.

De fyra medlemmarna, Iryna Kovalenko, Olena Tsybulska, Nina Garenetska och Marko Halanevych, blandar friskt ukrainsk folkmusik med performance och diverse influenser från runt om i världen.

På scen med sina traditionella kläder, höga pälsmössor och videokonst blir det en teatralisk och suggestiv show, ibland med politiska förtecken på grund av kriget i Ukraina. 

De dominerande instrumenten i den etnokaotiska grytan är trummor, cello, piano, dragspel och elgitarr men diverse andra tillhyggen används också.

Musikaliskt imponerar sången mest där vi kastas mellan vemod och eufori med snygga stämmor och fin solosång av Iryna Kovalenko och Olena Tsybulska.

De flesta av låtarna är från den nu något åldrande repertoaren, det var ett tag sen de kom med ett nytt album, men vi får i varje fall höra lite nytt.

Publiken, där uppskattningsvis hälften är av ukrainsk börd, är mycket positiv och deltar entusiastiskt i den lite udda auktionen (till välgörande ändamål) av Marko Halanevychs tavlor på slutet.

En eloge till video och ljus där konstnärliga projektioner och färgsättning kompar och förhöjer låtarna och upplevelsen. En mycket sevärd kväll i en kaotisk värld.

Text: Magnus Kjellberg
Bilder: Hélène Lundgren


Fler recensioner

Annonser