Gal Costa (1945-2022)
Vi har nåtts av den sorgliga nyheten att Gal Costa gått ur tiden, denna ikon inom brasiliansk musik, som inte bara varit del av en musikalisk revolution utan också var öppen, djärv, självständig.
Gal Costa skulle ha spelat på Nalen i morgon fredag. Jag skulle ha intervjuat henne för första gången. Vi skulle ha njutit av hennes ikoniska repertoar och mjuka röst som på många sätt blivit synonymt med hur brasiliansk musik låter i världen. Men konserten ställdes in och nu vet vi varför.
Det blev i stället med fötterna i sanden på Copacabanas strand i Rio de Janeiro som jag upplevde Gal Costa som liveartist för sista gången. Det var i december 2002. Men det var en väldigt speciell konsert. Efter tjugosex år skulle tropicáliagänget – supergruppen från Salvador, Bahia – återförenas, alltså Caetano Veloso, Gilberto Gil, Maria Bethânia och Gal Costa.
De skulle blåsa liv i ett gammalt projekt och hylla turnén Doces bárbaros som genomfördes 1976. ”Söta barbarer” var vad de kallade sig på 1970-talet under hippieran, musik där folkmusik från nordöstra Brasilien, pop och provokation blandades med spår av musikteater som spelades i skuggan av militärdiktaturen.
Kvartetten Caetano Veloso, Gilberto Gil, Maria Bethânia och Gal Costa har utgjort stor del i skapandet av den brasilianska popmusiken MPB, Música Popular Brasileira, och gjort den internationellt känd. Med en stadig tillbakablick inser man att ingen i den nya generationen MPB-artister slår dem i låtskrivande, personliga tolkningar och spännande projekt som verkligen betydde något under andra delen av 1900-talet och in på 2000-talet.
De var djärva, vågade kliva fram, tolka ny brasiliansk poesi som tänjde på gränserna om kärlek, relationer och ett politiskt engagemang, en motrörelse. Costa och Bethânia tolkade låtar av Veloso och Gil med dolda politiska budskap i texterna.
Gal Costa var den med honungslen röst i kontrast till Maria Bethânias djupa. Deras röster kunde ibland nästan dra åt ett falskt håll på ett så jäkla snyggt sätt. Under det honungslena fanns en tuffhet. När grabbarna tvingades gå i exil och flyttade till Storbritannien i slutet av 1960-talet för deras musiks skull, var det Gal Costa som var deras taleskvinna i Brasilien. Det var under den perioden som hon gav ut sitt första soloalbum, 1969 års Gal Costa, klart påverkat av tropicaliarörelsens experimenterade fas.
Hur som helst, där stod jag i blåsten 2002 på Copacabanas strand. En dokumentärfilm, dvd och en cd spelades in av deras återförening efter många år som soloartister. Det blev Os outros doces bárbaros, även det projektet ett musikaliskt landmärke.
Brasiliens nyvalda president Lula da Silva twittrade så fint igår: ”Gal Costa var en av de största sångarna i världen, en av våra främsta artister som tog Brasiliens namn och ljud till hela planeten. Hennes talang, teknik och djärvhet berikade och förnyade vår kultur, formade och präglade livet för miljontals brasilianare”.
Ja, Gal Costa var en av Brasiliens absolut populäraste artister från 1960-talet fram till sin död. Hon hade en lång solokarriär med ett femtiotal skivinspelningar. Hon har tolkat musik av låtskrivare som Dorival Caymmi, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Antônio Carlos Jobim och Roberto Carlos. Hon var också bra på att lyfta den yngre generationens låtskrivare som Zeca Baleiro. Så sent som 2021 släppte hon albumet Neuhum dor, ”Ingen smärta”. Gal Costa blev 77 år gammal och vi är många som kommer att sakna henne.
Åsa Veghed, författare till boken Brasiliansk musik
Fem skivor att börja med:
Domingo (1967)
Gal Costas och Caetano Velosos kyska och finstämda debutalbum. Favoritlåtar: Coracão vagabundo och Maria Joana.
Tropicália ou panis e circensis (1968)
Ett banbrytande album, en hörnsten i brasiliansk musikhistoria. Favoritlåtar: Mamãe, coragem och Baby.
Gal Costa (1969)
Hennes tropicaliaalbum, genombrottet. Favoritlåtar: Não identificado och Baby.
Cantar (1974)
Hennes femte soloalbum. Favoritlåtar: Barato total och Lágrimas negras.
Gal Costa canta Caymmi (1976)
Sånger av Dorival Caymmi (Brasiliens Evert Taube). Favoritlåtar: Só louco och São Salvador.