Anna Malmström spelar klarinett i band som Sallyswag, GKN5 och Dagny. På egen hand gör hon för tillfället en djupdykning i den ottomanska musiken.
Hej, vem är du?
– Jag är klarinettist inom folk- och världsmusik. Men jag skulle nog inte kalla mig folkmusiker, jag är mer profilerad på mitt instrument.
Var det självklart att du skulle bli musiker?
– Ja, det var det jag var bra på. Jag tog den vägen ganska tidigt och sedan har jag gnetat på.
Vad är bäst och sämst med att vara frilansmusiker?
– Bäst är att man är ”tvungen” att hoppa på saker, tacka ja, träffa mycket människor och spela olika sorters musik. Samtidigt så lever man lite vid sidan av, man undrar lite om man är inräknad i systemet. Det är lite jobbigt när man kontaktar Försäkringskassan och de undrar vad man jobbar med på riktigt.
Vad skulle du vilja förändra i musiklivet?
– Livescenen i Sverige är för liten! Och jag skulle gärna se nationella verktyg som underlättar turnéläggning, kanske ett nätverk för arrangörer. För egen del skulle jag vilja slippa vara egenföretagare och entreprenör.
Vad jobbar du med just nu?
– Jag har inte komponerat så mycket till banden jag spelar med, så nu vill jag skriva musik till något eget, men jag tänker mig att det ska få ta några år. Just nu övar jag också mycket på sådant som jag annars inte har tid med.
Från vad kommer din försörjning?
– Framför allt livespelningar. För närvarande barnföreställningen Vilja växa med Embla Dans & Teater.
Hur har du drabbats yrkesmässigt av coronaviruset?
– Uppskjutet singelsläpp och inställda konserter. En massa inkomst som jag har planerat för är borta och många arrangörer är försiktiga med att boka framåt. Som tur är jobbade jag mycket i början av året. Jag hade också tänkt köpa in saker i vår för att börja experimentera mer med loop och effekter, men nu blir det inte så.
Viruset har stängt livescenerna, så under påskhelgen livesände du en konsert på nätet. Hur var det?
– Det var roligt att göra något hemma som kändes personligt. Det var faktiskt min första solokonsert någonsin, vilket var kul, men jag gillar ju att spela med andra. Samspel är det bästa som finns.
Du nämnde där att du vill spela mer ottomansk musik. Varför har du fastnat för det?
– Jag har lyssnat på det sedan tonåren. Turkiet har en stor klarinettradition. De har ett annat sound med mycket variation och uttryck i spelet, och jag gillar deras skalsystem. Än så länge är det en hobby, men jag hoppas kunna spela det professionellt.
När trivs du som allra bäst som musiker?
– När jag får arbeta med musik och människor som känns kul och utmanande. När man känner en trygghet i att det kommer att fortsätta att rulla på.
Tror du att du kommer att vara musiker hela livet?
– Jag vet inte, just nu vill jag inget annat. Jag kommer nog att hålla mig inom kulturspektrat, men kanske drar det mer åt arrangörshållet så småningom.
Vad är för- och nackdelarna med klarinett? Om du tvingades välja ett annat instrument, vilket skulle det bli då?
– Det är ett väldigt brett instrument som passar många olika genrer. Men klarinetten kan spricka och med basklarinetten är det alltid något tjafs med mekaniken. Det vore kul att spela bas, jag gillar att kompa.
Jenny Cleveson
Anna Malmström
Spelar: klarinett.
Ålder: 28 år.
Bor: Göteborg.
Aktuell med: albumet Gethenian suite med Erik Dahl Ensemble, nytt album med GKN5 i höst.