Skivrecension

Stockholm Vodou Orchestra & Aurelia Dey
Västafrikanskt+

Stockholm Vodou Orchestra

Stockholm Vodou Orchestra & Aurelia Dey

Skivbolag: Rythm Works
Format: DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 22 nov 2024

Dela den här recensionen:

Tretton är ingen oturssiffra för Stockholm Vodou Orchestra. Detta är heller inget dussinband; nej, den här orkestern går ”one louder”, för att tala med den klassiska hårdrocksparodifilmen This is Spinal Tap.

Ändå väljer Stockholm Vodou Orchestra här att utöka till fjorton medlemmar. För gruppen har nu sällskap av Aurelia Dey, en Ghana-ättad artist från Mölndal, som blandar och ger av afrobeat, reggae, dancehall och en fusion av olika folkmusikaliska influenser. Det är Dey som skrivit texterna till låtarna på denna färska liveinspelning från Teater Reflex i Kärrtorp i södra Stockholm i april. En rejäl rytm- och blåsfest som innebär den omfattande gruppens återkomst efter åtta års paus från scenerna.

Orkestern startade redan 1998 och leds än i dag av Kristina Aspeqvist, en kompositör och slagverkare som levt och studerat i Ghana under lång tid. Aspeqvist har arbetat med olika former av rytmisk musik – med afrikanska slagverk som specialitet – och hon har även undervisat i ämnet sedan 1980-talet.

Övriga musiker har vi kunnat uppleva i så vitt skilda sammanhang som Linton Kwesi Johnson, Fever Ray, Dekula Band, Golbang, Superstar Orchestra, Magnum Coltrane Price och Nils Landgren Funk Unit. De öser på för allt vad tyglarna håller, men musiken når en balans och jämvikt. Budskapen om andlighet (ordet vodou betyder just ande/andlighet) är viktiga i sammanhanget – ”respekt för förfäder/förmödrar och elementen och jorden”, som Kristina Aspeqvist skriver.


Fler recensioner

Annonser