Skivrecension

Spelkvinnor i Dalarna
Kvinnor som lyfte stråken Lira Gillar

Diverse artister

Spelkvinnor i Dalarna

Skivbolag: Supertraditional
Format: CD/DL
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 20 sep 2024

Dela den här recensionen:

 I arkiven över svensk traditionell folkmusik finns en historik över spelmän genom såväl deras berättelser som uppteckningar och inspelningar. Genom arkivet i Folkmusikens Hus i Rättvik kan vi nu höra inspelningar från nio kvinnliga fiolspelmän från olika orter i Dalarna. De flesta av oss har inte kunnat höra dem tidigare när de levde och verkade genom sin musik. 

Som tidiga kvinnliga föregångare och inspiratörer lyfte de med sitt fiolspel låtarna över sina vardagsbestyr och sin personliga möda. På cd:n hör vi dem alla med ett knippe sololåtar vardera, totalt 35 inspelningar. Förutom i texthäftet presenteras de nio kvinnorna med nya korta personporträtt inlästa på cd:n av Lena Willemark. Inspelningarna gjordes under 1960-70-talen av välkända inspelare som Matts Arnberg, Paul Bäckström, Märta Ramsten, Gunnar Ternhag, Knis Karl med flera.

I sitt fiolspel framstår de som jämspelta med sina manliga spelkamrater med klanger, stämmor och krus som låg i tidens folkmusikaliska uttryck. De är födda från 1890-talet fram till 1930-talet och inspelningarna är gjorda både i deras hemmiljöer och från olika scener för framträdanden som några av dem hade tillgång till. 

Vi som följt och lyssnat till spelmansmusiken under andra häften av 1900-talet har då kunnat höra några av dessa, bland annat de aktiva Helmy Hansson från Stora Tuna och Nelly Östlund från By socken, båda med bärande speltyngd.

Dessa spelkvinnor är en länk både framåt och bakåt inom Dalarnas spelmanskultur, en domän där kvinnor förr varit mer kända inom folksång och visor medan männen dominerat inom fiolspelet. Långt tillbaka i gammal tid finns källor som omtalar ett levande musikliv i Dalarna även för kvinnor. I de nu aktuella levnadsbeskrivningarna ser vi att kvinnorna som unga och spelsugna fick sina tidiga läroimpulser för fiolspelet inom släkten, familjen och i trakter där spelmän bodde. 

Elvira Classon från Gagnef hade storspelmannen Anders Frisell som läromästare och inspirerades av hans gedigna låtspel och förde det vidare. Anja Engström från Järna lärde sig genom fadern Skifs Anders. Anna Fumarker från Rättvik fick fiollektioner av folkskolläraren i Vikarbyn. Isakes Kisti Olsson var aktiv spelman från släkten Tillman i Dala-Floda. Magda Thögersen från Äppelbo var riksspelman som lärde sig spela inom familjen liksom Gun-Britt Karlsson från Vikarbyn. 

Anna Mobeck växte upp i spelmanssläkt från Blecket i Rättvik. Fadern Blank Anders var känd spelman liksom bröderna Kalle och Anders som vi i dag räknar som traditionsbärare. Systern Anna bevarade genom åren den lokala musiktraditionen hemifrån Blecket.


Fler recensioner

Annonser