Redaktionsbloggen

Dur Dur Band International på Stockholms Kulturfestival. Bild: Hélène Lundgren

Somalisk funk fick fart på kulturfestivalen

20 aug 2022

Dur Dur Band International 
Stockholms Kulturfestival, Gustaf Adolfs torg 19 augusti 2022

Dur Dur har tagit sin somalifunk från 1980-talet till de stora scenerna och måste vara det mest kända bandet från Somalias diaspora. Förra gången jag såg Dur Dur, då på Fasching, var det en något märklig konsert då delar av bandet hade fastnat i passkontrollen på Arlanda och ersättare hoppade in som kanske inte kunde göra bandets musik riktig rättvisa.

Men denna gång på Gustaf Adolfs torgs-scenen är bandet intakt med originalmedlemmarna Abdillhi Ujerry, Mohammed Karama, Qomal och Omar Teesiyw. Resten av bandet kommer från bland annat Waaberi National Band. De första låtarna frontas av Fadumina Hilowle med karisma innan sången delas med andra i bandet.

Det är en svängig och dansant fusion av traditionell somalisk musik och discofunk som möter oss denna tropiska sommarkväll i Stockholm. Kanske liknar en del av låtarna varandra lite för mycket ibland och skulle göra sig bättre i ett intimare sammanhang men det svänger onekligen. Den relativt stora publiken tar in musiken med dans och ovationer och verkar njuta av festivalens somaliska stjärnor.

Yemi Alade tog över scenen efter Dur Dur Band.

Senare på kvällen går Yemi Alade upp på scenen, Nigerias afropopdrottning.  Publiken har då mångdubblats och kanske 20 000 fyller torget med dans och sång. Hon är en mycket skicklig sångerska och dansare och har publiken i sin hand redan från början. Musiken är funkig, väldigt driven och kompetent. Personligen gillade jag hennes tribute till Fela Kuti bäst men allt svänger och hon är definitivt en grym liveartist!

text: Magnus Kjellberg 
bilder: Hélène Lundgren


Fler recensioner

Annonser