När sångerskan Lena Swanberg och musikern Daniel Bingert träffades slog det både romantiska och musikaliska gnistor. Kärleksbarnet blev duon Lena & Daniel och skivan Amor.
– Det var ett väldigt andligt möte när vi träffades. Det fanns en sån kontakt mellan oss och vi började ganska snabbt skapa musiken som finns på skivan. Sedan dess har det varit många turer och det är häftigt att det har varit en sån resa. ”Amor”, kärlek, innefattar utveckling och stagnation och smärta och eufori och att lära känna en annan människa, samtidigt som man hela tiden lär känna sig själv på nytt, berättar Lena Swanberg.
– Vi har ju båda hållit på med brasiliansk musik väldigt länge och det fanns så himla mycket för oss att uttrycka tillsammans. Alla delar fanns där, det var bara att köra ihop dem kändes det som, säger Daniel Bingert.
Daniel skrev ackord och melodier, som han spelade och visslade in som röstmemon. Sedan tog Lena vid och skrev text. Kring sångerna byggdes oväntade arr som drar åt flera olika känslor och musikstilar och bland annat inkluderar syntar. Lena berättar om processen:
– När man lägger till musikaliska element på inspelningen i efterhand så börjar man höra nya saker. Oj, vad var det där för ett konstigt ping? Det ska vi behålla! Och så spinner vi vidare på det. Och kanske också dubblar sången. Vi ville skapa något mångfacetterat i arren, som kan vara raka och enkla men också fula och brötiga.
Någon generisk jazzbossa-platta är det inte. Paret har varken krympt sig själva eller stöpt sig i en välanpassad form utan låtit sina naturligt känslosamma personligheter skina igenom.
– Och Lenas sång kan vara allt det där, den kan vara skitig och kontrollerad och allt däremellan. Och det behövs, för den brasilianska musiken är så jävla mycket utåt! säger Daniel.
Det är högt tempo när man pratar med Lena och Daniel. Jag fattar att det händer saker i deras gemensamma liv.
Vad är det viktigaste för ett frodigt musikaliskt samarbete?
– Kom med förslag på vad du vill ha, inte vad du inte vill ha! Det är en trevligare attityd. I det negativa finns inget att hämta, säger Daniel Bingert.
Sunniva Brynnel
(ur Lira #2 2021)