Loretta Lynn
Full circle
Skivbolag: Legacy/SonyRecenserad av: Magnus Eriksson
Publicerad: 26 apr 2016
Dela den här recensionen:
Loretta Lynn är en av countryns stora sångerskor och låtskrivare, dessutom en av den amerikanska kulturens främsta arbetarklassfeminister. Till skillnad från sin sister-in-crime Dolly Parton har dock Loretta Lynn varit sparsam med sin skivproduktion på senare år. Den nya Full circle är blott hennes tredje skiva på 2000-talet, efter den förbisedda Still country och den katastrofala Van Lear Rose.
Den senare producerades av Jack White, som infantiliserade kompet och förfulade Loretta Lynns röst. Full circle produceras av John Carter Cash som har en grundläggande förståelse för en äldre countrysångares konstnärliga personlighet och särprägel.
Loretta Lynn sjunger också bättre än på länge, även om hennes röst naturligtvis förlorat en del av sin klarhet. Men trotset finns där, inte minst när hon repriserar en egen klassiker som Fist city.
Sångvalet är till stor del retrospektivt, både i egna sånger som Whispering sea och Everybody wants to go to Heaven, folksånger som In the pines och Black Jack David och Carter Family-klassikern I never will marry.
Den instrumentala inramningen är förstklassig: Shawn Camp, Randy Scruggs och Bryan Sutton på akustiska gitarrer, Sam Bush och Ronnie McCoury på mandolin, Robby Turner på steel. Inte minst glädjande är det stora utrymme som Turner får med klassiskt svepande, men också smakfullt lågmälda solon och dessutom som väl integrerad del av ensemblespelet. Av kommersiella mer än konstnärliga skäl dyker Elvis Costello och Willie Nelson upp som duettpartner i varsin låt, även om framförandena även där speglar Loretta Lynns integritet. Costello håller sig med andra ord i bakgrunden.