Jonathan Bondesson
Andalusien i minusgrader
Skivbolag: Egen utgivningRecenserad av: Rolf Nilsén
Publicerad: 20 nov 2018
Dela den här recensionen:
Den första svenska utexaminerade flamencogitarristen (masterexamen) Jonathan Bondesson släpper sin första soloskiva med titeln Andalusien i minusgrader, och det finns naturligtvis en symbolik i valet av titel. Att skapa flamenco i kalla Sverige kräver något extra, men Bondesson har hittat något som kanske är hans egen speciella krydda. Själv nämner han svensk folkmusik som en influens, och det finns nog med någonstans, men jag hör också något annat. En tonkärlek som betyder att Jonathan inte alltid vill släppa iväg tonerna så snabbt som många flamencogitarrister oftast gör – han vill leka mer med var och en av dem och låta dem alla ljuda färdigt i gitarrlådan. Därigenom blir Bondessons flamenco en mer intim skapelse, och det är då också ytterst passande att han fått en lekkamrat i sångerskan Ellen Pontara – de hittar en gemensam rytm i skivans Granainas som blir mycket speciell. Slagverkarna Mårten Hillbom och Fredrik Gille bidrar med känsligt spel och ett underbart glidande ackompanjemang i Röda linjen till Rebecka, en mycket speciell alegrias-tolkning. Det är en mycket mogen debut och många av spåren har en originalitet som överglänser mycket flamenco producerat i Spanien …